Wiadomości

BEZPIECZNE ZAKUPY W SIECI. PORADY PRAKTYCZNE.

Data publikacji 13.02.2020

Utrzymująca się popularność zakupów w sieci sprawia, że w tej sferze nadal pozostaje aktualny problem oszustw. Dlatego kupujący przez internet powinni pamiętać o pewnych niezmiennych zasadach, które mogą uchronić ich przed nieprzyjemnymi konsekwencjami. Policjanci apelują o zachowanie czujności do końca transakcji i sprawdzanie wszystkich przesyłanych danych.

Ostatnio, za pośrednictwem popularnego portalu społecznościowego, swoje oszczędności straciła 39- latka z Jastrzębia-Zdroju. Kobieta skorzystała z oferty i kupiła torebkę. Niestety, pomimo wpłaty pieniędzy do dzisiaj nie otrzymała kupionej rzeczy o wartości 80 złotych. Korzystając z portali aukcyjnych, swoje pieniądze stracił także 70-latek, który zakupił części komputerowe, za pomącą sklepu internetowego. W jego przypadku wpłata ponad 1 100 złotych nie zapewniła mu otrzymania sprzętu komputerowego.
 

Pamiętajmy...
1. Podstawową kwestią jest korzystanie z solidnych źródeł transakcji, to znaczy z takich portali internetowych, które cieszą się pewną renomą. Ich wyznacznikiem jest np. znaczna liczba użytkowników. Ważne jest, aby upewnić się, czy dany portal internetowy posiada odpowiednie zabezpieczenia. Najlepiej, gdy połączenie w trakcie podawania danych osobistych jest szyfrowane. Przeglądarka internetowa oznacza takie połączenie dopisując przy adresie strony skrót https, a w dolnej części przeglądarki lub na końcu paska adresu pojawia się żółta kłódeczka świadcząca o bezpiecznym połączeniu. Warto także sprawdzić, czy możliwy jest bezproblemowy kontakt z administratorami serwisu lub osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo zakupów.
2. Zawsze trzeba pamiętać, że osoba sprzedająca, może nie być tym za kogo się podaje. Dlatego należy zasięgnąć informacji, czy sprzedający to osoba prywatna, czy firma. Z reguły firmy oznaczone są logiem i nazwą firmy. Jeśli oferta jest opublikowana przez firmę, dobrze jest skorzystać z jednej z wyszukiwarek internetowych i wyszukać strony internetowej tej firmy. Nieoceniony może być także kontakt telefoniczny z firmą i potwierdzenie w ten sposób zamieszczonej w sieci informacji. Tu, zaleca się sprawdzanie wszystkich przesyłanych danych z tymi, które były ujęte w pierwszej ofercie.
3. Kontakt telefoniczny to jednak nie wszystko. Oprócz tego wiarygodność sprzedającego zawsze jest większa, jeśli publikuje on swój adres, informacje takie jak NIP lub też numer wpisu do rejestru działalności gospodarczej.
4. Nawet jeśli wszystkie dane są prawdziwe, to wciąż należy kierować się zasadą ograniczonego zaufania. Dlatego sprawdzanie opinii na temat danego sprzedawcy oraz jak często wystawia on swoje towary, jest w pełni uzasadnione. Powinniśmy być czujni, gdy większość opinii jest negatywna lub gdy ogólna ilość opinii jest niewielka. Mała ilość opinii może świadczyć o małym zainteresowaniu użytkowników ofertami sprzedającego.
5. Pamiętajmy, aby zawsze zachowywać wszelkie dokumenty związane z transakcją, takie jak: korespondencja mailowa oraz dowód dokonania przelewu. Będą one potrzebne, jeśli kontrahent okaże się nieuczciwy. Warte zachowania w przypadku problemów są także takie informacje jak nazwa użytkownika portalu, który wystawia towar (tak zwany nick) i wszelkie dane kontaktowe, czyli adres e-mail i rzeczywisty adres firmy. Zaleca się zachowanie informacji na temat danej oferty, na przykład numer aukcji.
6. Sklepy wystawiające swoje artykuły często posiadają regulamin dotyczący zakupów. Warto się z nim zapoznać, aby uniknąć przykrych sytuacji. Oprócz niego sprzedawcy umożliwiają często kilka możliwości dokonania opłaty za towar, przykładowo przelewem lub za pobraniem. Sprzedawca zgadzający się na zapłatę w momencie odbioru towaru jest bardziej wiarygodny.


 

Powrót na górę strony